2008/04/23

BEND OVER


Jag har provat min vigselring :)
Ja ha tänker du, soo... men då känner du inte mig...

När jag var lite lekte jag aldrig mamma, pappa, barn. Jag tyckte det var dödens tråkigaste lek, och om jag någon gång tvingades att vara med var enda option att vara barn (alltså det som jag redan var i verkligeheten, fy tusan för att vara mamma eller pappa, gud vad tråkigt!)

När jag var liten åt jag bara Pappa Gris. Varje måltid frågade jag om det var pappa gris vi hade till middag för om det var kultingar eller mamma gris kunde jag INTE äta något. Jag fick förvånansvärt alltid samma svar: - Det är pappa gris!

När jag var liten ville jag aldrig gifta mig. Mina barbies gifte sig aldrig, dom hade bara te party! Jag sa: - Jag gifter mig bara på ett vilkor. Antingen under vattnet eller på toppen av pyramiden och han ska bära upp mig (tänkte i smyg att det nog inte fanns någon sådan galen kille som skulle gå med på något sådant och om det fanns en sån tok så var jag stensäker på att det inte fanns någon prälle som skulle palla med att klättra upp till pyramidens topp eller hålla andan så länge), jag var safe!

Mina föräldrar var aldrig gifta. Pappa gav denna dikt till mamma istället:



Att gifta sig! Man är väl inte dum.
Vi ämnar ha vår frihet i behåll.
Du stannar hos din man. Jag har mitt rum.
Vår enda lag är: födelsekontroll.


Vi böjer inte knä för någon präst.
Vi avger inga trohetslöften just.
Så lyder eden vid vår bröllopsfest:
Jag älskar dig, så länge jag har lust.

Hjalmar Gullberg


Än idag är jag inte jättestor och dessa mönster har följt med mig. Jag gillar fortf inte att leka mamma, pappa, barn, jag äter inte pappa gris (inte mamma o kultingar heller numera). Har väl hänt nån gång att jag har fått hålla en bebis och en o annan kottlett har väl slunkit ner men... Gifta mig... det var först några månader sedan... kommer inte ihåg om jag drömde eller mediterade men där var han!

Jag ser omvärlden genom en vit slöja, bröllops låten (ja ni vet den klassiska) spelas och jag går fram mot en mörk man i smoking (eller har dom frack?).. det läskiga är att han vänder sig om och jag ser ansiktet .... WHAT!?!

Belive it or not ... Jag vet vem jag ska gifta mig med!



Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill inge människorna någon slags känsla, själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Hjalmar Söderberg

Ur Doktor Glas



Finns det återställar° tapeter även för hjärtat? Jag menar i värstafall, som en fallskärm liksom...







°återställaren är en tjock tapet som ska dölja ojämnheter, men egentligen döljer den bara symmetriska ojämnheter.

1 comment:

Magnus said...

Härligt att se att poesin har hittat in i the MoJo universe.. Här finns några andra vackra rader, kanske dikternas dikt:

http://spinspirit.blogspot.com/2008/04/sprngkraft.html

/M